مطالب متفرقه

سرطان سینه با چه روش‌های درمان می‌شود؟

سرطان سینه رشد کنترل نشده سلول‌هاست که از بافت پستان شروع می‌شود. به گفته مؤسسه ملی بهداشت، از هر هشت زن یک نفر در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می‌شود. اگر آزمایش‌ها سرطان سینه را نشان دهند، جراح سرطان پستان یک برنامه درمانی برای خلاص شدن از شر سرطان، کاهش احتمال بازگشت آن و کاهش احتمال سرایت آن به نواحی دیگر سینه تنظیم می‌کند. درمان معمولاً در عرض چند هفته پس از تشخیص آغاز می‌شود.

معمولا درمان به اندازه و محل تومور، نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی روی سلول‌های سرطانی و شدت پیشرفت بیماری بستگی دارد. جراح سرطان سینه معمولاً سن و سلامت عمومی و همچنین خواسته‌های بیمار را در مورد گزینه‌های درمانی در نظر می‌گیرد.

عوامل موثر در انتخاب روش درمان سرطان سینه عبارتند از نوع و مرحله پیشرفت سرطان پستان، سن، سلامت کلی و ترجیحات فردی.

گزینه‌های اصلی درمان عبارتند از: پرتو درمانی، عمل جراحي سرطان پستان، درمان بیولوژیکی یا دارو درمانی هدفمند، هورمون درمانی و شیمی درمانی

اگر جراحی لازم باشد، نوع آن به تشخیص و ترجیحات فرد و البته تشخیص پزشک بستگی دارد. انواع جراحی عبارتند از:

لامپکتومی: شامل برداشتن تومور و مقدار کمی از بافت سالم اطراف آن است. لامپکتومی میتواند به جلوگیری از گسترش سرطان کمک کند. اگر تومور کوچک باشد و به راحتی از بافت اطراف جدا شود، این جراحی یک گزینه انتخابی خواهد بود.

ماستکتومی: شامل برداشتن لوبول‌های سینه، مجاری، بافت چربی، نوک پستان، آرئول و مقداری پوست است. در برخی از انواع جراحی، جراح غدد لنفاوی و ماهیچه‌ای دیواره قفسه سینه را نیز خارج می‌کند.

بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان: اگر سرطان سینه به غدد لنفاوی نگهبان برسد، میتواند از طریق سیستم لنفاوی به سایر قسمت‌های بدن برود. اگر پزشک سرطان را در گره‌های نگهبان پیدا نکرد، معمولاً نیازی به برداشتن سایر غدد نیست.

تشریح غدد لنفاوی زیر بغل: اگر پزشک سلول‌های سرطانی را در غدد نگهبان پیدا کند، ممکن است برداشتن چندین غدد لنفاوی زیر بغل را توصیه کند. این جراحی می‌تواند از گسترش سرطان جلوگیری کند.

بازسازی: پس از ماستکتومی، جراح می‌تواند سینه را بازسازی کند تا طبیعی‌تر به نظر برسد. این جراحی می‌تواند به فرد کمک کند تا با اثرات روانی برداشتن سینه کنار بیاید.

جراح می‌تواند سینه را در طول ماستکتومی یا مدت‌ها پس از این جراحی بازسازی کند. پزشک ممکن است از پروتز سینه یا بافتی از قسمت دیگری از بدن استفاده کند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا